Jak usnadnit dětem návrat do školy? To bylo téma Dobrého rána v České televizi 2. 9. 2024, kde jsem byla pozvána k povídání z pohledu psychologa. Odpověď bych shrnula do 3 bodů:
- Klid a psychická pohoda rodičů: Stěžejní a nejdůležitější. Klid rodič přenáší na své dítě. Pokud je dítě více úzkostně laděné, o to je klid rodiče důležitější. Do komunikace rodiče s dítětem se projektují minulé zkušenosti. Jaké zážitky ze své školní docházky mají rodiče? Pokud pozitivní (fajn vztahy se spolužáky, úžasná paní učitelka,…), pak touto optikou komunikují se svými dětmi. Pokud mají ovšem zážitky negativní (šikana, ponižování ze strany pedagogů, …), pak se nutně tato zkušenost projeví v komunikace. Spíše neverbální – v tónu hlasu, napětí těla apod. Je dobré, o tom vědět a pracovat s tím. Nedělat, že „se přece usmívám, dítě nic nepozná“. Pozná! Můžete sdílet své emoce s partnerem, přáteli, vyhledat odborníka – psychologa či psychoterapeuta. K tématu postojů rodičů můžeme také přidat náš (dospělácký) přístup ke známkám. Známka je konkrétní číslo nepodávající ale vůbec žádnou konkrétní informaci. Co vypovídá o to, co se dítěti daří, v čem je dobré, jak se co dokázalo naučit, jaké má vnitřní zdroje? A v čem se může ještě posunout? Jakou dovednost se chce naučit? Známka nevypovídá nic o hodnotě dítěte!
- Denní režim: Čas vstávání, jídla, odpočinku, spánku. Můžeme vycházet z údaje, že dítě ve věku 6-13 let potřebuje průměrně 9 – 11 hodin spánku. Spánku režim uzpůsobíme, aby bylo dítě dostatečně odpočaté. Stejně tak je potřeba zvážit čas věnovaný přípravě do školy. V 1. třídě to je 15 minut. Při delším čase učení se po škole můžeme dítě přetížit. A pak řešíme další téma „zlobení“. Co za „zlobením“ je? Zlobení je projev chování, které ale něco spouští. Jaká nepohoda? Stalo se něco nepříjemného ve škole? Přetížili jsme dítě? Ptejme se dítěte a zjišťujme. Shrnout to do 1 slova „zlobí“ je málo!
- Spolupráce rodičů a školy: Paní učitelka/pan učitel je důležitým člověkem v životě dítěte, často s ním tráví více aktivního času než s rodiči. Proto se snažme s pedagogy komunikovat, najít společnou řeč ve prospěch dítěte. Autoritu pedagoga není dobré zpochybňovat. Nepřenášejme do komunikace naše vlastní bolístky ze školy. A pokud to nepůjde, máme možnost komunikace s ředitelem/ředitelkou školy.
Čeho by si měli rodiče u dětí více všímat během školního roku? Existují nějaká výstražná znamení v chování dětí, která by rodič neměl ignorovat?
- Změny chování, výkyvy emocí, potíže se spánkem, zhoršení známek, vyhýbání se kamarádům, psychosomatické symptomy, nadměrná úzkost a strach, agresivita i vůči sobě, …
- Ptejte se dítěte, co se děje, co potřebuje, konzultujte s učitelem, přip. vyhledejte odbornou pomoc
Dále jsme se zabývali prvňáčky a dětmi, které jdou poprvé do školky. Zejména u malinkých dětí se může i půl roku, i déle, objevovat separační úzkost, kdy děti při loučení s rodičem pláčou. To je pro rodiče velmi náročné. Dobrá zpráva je, že ve většině případů se dítě po odchodu rodiče velmi rychle zklidní a zapojí do hry. Proto neprotahujme loučení, udělejme si rozlučkový rituál, pusinku a odcházíme. Odpoledne se zase uvidíte …
Přeji všem krásný celý školní rok, hodně příjemných zážitků a nových objevů!
Sylvie
4 vstupy ke shlédnutí zde: