Koučovací techniky se stávají stále důležitějším nástrojem v pedagogické praxi. Pomáhají učitelům lépe porozumět potřebám svých žáků, posilovat vztahy ve třídě a vytvářet podporující a motivující prostředí. Následující techniky, inspirované principy koučinku, pracují s kreativními aktivitami, sdílením a strukturací diskuse. Jejich cílem je nejen hledání řešení problémů, ale také posilování vzájemného respektu, ocenění a jedinečnosti každého člena skupiny. Přináší tak pedagogům možnost, jak vést třídu ke zdravé spolupráci, osobnímu růstu a silnějším vztahům.
Metodiky byly publikovány v časopise Třídní učitel a vedení třídy IV. čtvrtletí 2024, lze objednat na e-mailové adrese send@send.cz.
LVI ve třídě
Čas: 45 min.
Cíl: posilování vztahů ve třídě skrze ocenění
Pomůcky: karty LVI, volný prostor
Popis techniky:
Práce s kartami je kreativní způsob práce. Nelze předem odhadnout, jak bude žák odpovídat, kam jej karta dovede. A proto také karty vyžadují flexibilního profesionála, který je ve své práci rád využívá. Karty neříkají, co je dobře a co špatně. Karty interpretují sami žáci, profesionál je provází pouze otázkami.
Postup práce:
Pedagog rozdělí žáky o skupin po max. 10 žácích. Každá skupina bude mít k dispozici balíček karet LVI, které si rozloží v prostoru tak, aby si je mohli všichni členové skupiny prohlížet. Pedagog přestaví zadání:
- Každý vybere 1 kartu, která vykresluje situaci z vašeho života, kdy jste byli úplně v pohodě (klidní, smáli jste se, byli jste uvolnění).
- A vyberte 1 kartu, která vystihuje to, kdy se necítíte dobře (něco vás rozčílí, máte trému nebo jste smutní).“
Žáci si vyberou karty a usednou do kruhu sdílení. Pedagog vyzve každého žáka k představení karet. K rozboru karet může pedagog využít otázky:
- K pohodové situaci: Díky čemu ses tak cítil? Jaké schopnosti jsi využil, že se ti to tak podařilo? Čeho si na sobě vážíš? Nač jsi hrdý? O jakých tvých silných stránkách ta situace je?
- K nepříjemné situaci: Jak jsi to nakonec zvládl? Co ti pomohlo? Jak zvládáš obtížné situace? Jaké své dovednosti jsi využil v této situaci?
Cílem pedagoga je vyzdvihnout silné stránky každého žáka, ocenit způsob jeho přemýšlení, chování či způsobu, jak zvládl obtížnou situaci. Každý žák z této aktivity musí odcházet oceněn, pochválen, posílen. Na pedagoga je tedy kladen nárok být v tzv. + módu koučovacího přístupu.
Současně je na pedagogovi na závěr shrnout, v čem jsou si žáci podobní. Prožívají obdobně příjemné situace, opakují se silné stránky, dovednosti a schopnosti. Podobnosti spojují. I nepříjemné situace na většinu lidí působí podobně. Všichni někdy cítí strach, trénu, něco je rozčílí. Strategie zvládání se také mohou opakovat a nebo se mohou žáci svými způsoby zvládání vzájemně inspirovat. Na závěr pedagog ocení celou třídu.
Následující techniku lze k této aktivitě připojit v následující vyučovací hodině.
Co máme společného a v čem je každý jeden z nás jedinečný
Čas: 45 min.
Cíl: vzájemné lepší poznání a posílení dovednosti navazovat vztahy s lidmi
Pomůcky: flipchartové papíry, fixy 4 barev (pastelky)
Popis techniky:
Pedagog rozdělí žáky do skupin po 4 osobách. Každá skupina dostane flipchartový papír a 5 fixů, každý jiné barvy.
Zadání: Hledejte v následujících 20 minutách, co máte společného a v čem se lišíte. Co je pro každého z vás jedinečné, napište (nakreslete) do svého rohu papíru (4 rohy = 4 žáci ve skupině). Každý žák má svou barvu fixu. Co máte společného patří doprostřed flipchartového papíru a má jednu barvu fixu.
Společné a jedinečné mohou být silné stránky, dovednosti, oblíbené a neoblíbené činnosti, záliby a koníčky, preferované a nenáviděné filmy, hry, postavy, vzory, hudba, jídlo, prostě cokoli, co společně žáci odhalí. Pedagog podporuje skupiny v práci, pomůže, nasměruje, pokud žáci neví, otázkou např. Kam rádi jezdíte na dovolenou? Otázkami podporuje přemýšlení žáků ve skupině a současně ukazuje, jak se možné se ptát, když chceme někoho druhého poznat.
Následně každá skupina svá zjištění prezentuje. Pedagog shrne, co mají všechny skupiny (tedy všichni ve třídě) společné. Lepší poznání druhých a společné charakteristiky a záliby posilují vztahy. Není-li společný zájem, není vztah.
Následná diskuse:
- Díky čemu se vám povedlo úkol splnit?
- Jaké otázky fungovaly?
- Co vám funguje, když se chcete s někým skamarádit?
Strukturovaná diskuse inspirovaná Operou
Čas: 45 min.
Cíl: strukturované hledání řešení ve třídě tak, aby zazněly hlasy všech a žáci se učili naslouchat druhým
Pomůcky: papíry a psací potřeby pro každého, tabule s rastrem nebo flipchart pro zápis s předkreslenou tabulkou
Popis techniky: Nejprve pedagog promyslí klíčovou otázku, nad kterou se budou všichni zamýšlet.Důležitá je shoda a porozumění všech žáků. Např. Co budeme dělat jinak, abychom zlepšili naše vztahy ve třídě?
- Own Suggestions– Vlastní návrhy. Žáci samostatně bez diskuse s druhými přemýšlí nad hlavní otázkou a píší na svůj papír, co je napadne formou brainwritingu (tzn. píší cokoli bez omezení a hodnocení). (5 min.)
- Pair Suggestions– Návrhy dvojic. Žáci jsou rozděleni do dvojic. Každá dvojice dostane 4 papíry 1 barvy. Ve dvojicích žáci diskutují vlastní návrhy. Ze společných návrhů vyberou 4, které napíší na barevné papíry. Ve dvojici mohou být oba aktivní – 50 % času jeden mluví a druhý poslouchá a naopak. Práce ve dvojích je rovnocenná ve smyslu 1 na 1. Když dvojice prezentuje své závěry, oba cítí, že už v tom nejsou sami, jde o návrhy společné. Lidé odvážněji prezentují, když se necítí osamoceni. Dle počtu žáků ve třídě lze buď přejít k bodu 3 Explanations nebo dvojice spojit do čtveřic a proces opakovat. Dvojice prezentuje druhé dvojici své 4 návrhy a naopak. Čtveřice vybere 4 návrhy, které bude prezentovat všem. (10 min.)
- Explanations – Vysvětlení. Každá dvojice (čtveřice) umístí své návrhy s vysvětlením ostatním na speciální společnou tabuli. (max. 30 s. / téma) Ostatní kladou otázky pouze na porozumění tématu. Komentáře a hodnocení ostatních nejsou v této fázi dovoleny.
- Ranking – Roztřídění. Každá skupina vybere 4 nejužitečnějších návrhů řešení úvodní otázky ze všech, které ve třídě zazněly. Vybraným návrhům přidělí skupina na tabuli hlas (čárka). Z 4 hlasů může přidělit pouze 1 svému skupinovému návrhu. (10 min.)
- Arranging – Uspořádání. Pedagog uspořádá návrhy do podobných oblastí a stanoví priority oblastí dle přidělených hlasů. (10-15 min.)
Návrhy řešení mohou být umístěny na nástěnku ve třídě a v dalších diskusních hodinách s nimi lze dále pracovat.
Koučovací techniky nabízejí pedagogům způsob, jak efektivně podporovat nejen žáky, ale i celkovou dynamiku třídy. Zkušenost ukazuje, že posilování vztahů skrze oceňování, sdílení společných i jedinečných zážitků a hledání společných řešení pomáhá vytvářet prostředí, kde se žáci cítí respektováni, motivováni a oceněni. Tyto přístupy zároveň rozvíjejí dovednosti, které žáci využijí i mimo školní prostředí – empatii, aktivní naslouchání, schopnost spolupracovat a respektovat odlišnosti. Pedagogům pak nabízejí inspirativní způsob, jak svou práci obohatit o prvky, které skutečně mění atmosféru ve třídě.
Naučte se koučink u nás: SOLUTION KOUČINK
PhDr. Sylvie Navarová,, psycholog, kouč, supervizor